Waar kan inexco jou mee helpen?
De basis van communicatie is eigenlijk altijd hetzelfde: je moet weten wie je (als organisatie, als bedrijf, als mens) bent, wat je wilt vertellen of laten zien en aan wie. inexco helpt je graag om de antwoorden op die vragen helder te krijgen. Met die basis kan ik je adviseren over de juiste vorm, aanpak en middelen voor je communicatie. Of je nu een startende ondernemer bent, een projectorganisatie leidt of behoefte hebt aan een frisse blik op de bestaande communicatie. inexco is daarbij graag je sparring partner. En natuurlijk ondersteun ik je bij het vormgeven, invoeren of aanpassen van die communicatie. Daar zet ik mijn enthousiasme, creativiteit en vakkundigheid graag voor in. Onderstaand een greep uit het aanbod voor advies en begeleiding.
Imago-onderzoek en -ontwikkeling | Strategie | Planning | Communicatieabonnement | APK | Projectcommunicatie |
Een heldere profilering vertaalt zich in een herkenbaar imago, zowel voor medewerkers (intern) als voor opdrachtgevers en relaties (extern). Alle communicatie is gericht op het onderbouwen, neerzetten en beheren van dit imago. Profilering betekent inspelen op de realiteit, de boodschap laten aansluiten op wat leeft in de gedachtewereld van de klant en zo een positie (of imago) daarin veroveren. inexco voert imago-onderzoek en -ontwikkeling uit in de volgende stappen:
Stap 1 Intern onderzoek
Wie wil je zijn, wat wil je uitstralen, wat zijn je valkuilen en kansen?
Stap 2 Extern onderzoek
Wat verwacht je doelgroep? Wat is hun ervaring, motivatie, achtergrond?
Stap 3 Advies over je profilering
De resultaten van deze onderzoeken zijn de basis voor een advies over je profilering:
- Wat is het raakvlak tussen interne mogelijkheden en de externe verwachtingen?
- Met welke profilering sluit je daarbij aan?
- Welk imago wil je daar mee bereiken?
Met imago-onderzoek en -ontwikkeling geeft inexco je communicatie dus een stevige basis.
Of je nu net gestart bent met je bedrijf, of al jaren aan de slag bent, het is goed om regelmatig nieuw licht op je communicatie te laten schijnen:
- Welke bedrijven/klanten/mensen wil je bereiken met je communicatie en waarom?
- Wat weet je van hen?
- Welke boodschap wil je die mensen geven?
- Wat moeten ze over jullie werk weten en waarom?
- Wat moeten ze van je werk en je bedrijf vinden en waarom?
- Welke reactie(s) verwacht je van ze?
- Welke vormen van communicatie wil/kun je daarbij inzetten?
Communicatie krijgt meer waarde als je die gestructureerd en doelgericht inzet. Dat is in het kort de communicatiestrategie. Van daaruit kun je gerichte plannen maken. inexco heeft een frisse blik op communicatie. Samen zorgen we voor de focus. De juiste doelgroepen, de juiste boodschap en de inzet van communicatiemiddelen die daarbij past.
In een communicatieplan zet inexco de volgende zaken voor je op een rij:
- Aanleiding (waarom maak je een communicatieplan?)
- Doelstellingen (wat wil je bereiken met je communicatie?)
- Doelgroepbepaling (wie wil je bereiken?)
- Boodschap formuleren (wat wil je zeggen, welke reactie verwacht je?)
- Keuze maken voor de inzet van middelen (hoe ga je dat doen?)
- Planning (wanneer ga je dat doen?)
- Uitvoering
- Evaluatie (wat zijn de resultaten, hoe stuur je bij?)
Een communicatieplan biedt houvast, zowel voor de jaarplanning van je complete communicatie als voor bijvoorbeeld eenmalige acties. Zo houd je overzicht en kun je verschillende activiteiten op elkaar afstemmen. Maak je zelf communicatieplannen, maar wil je graag vakkundige feedback? Ook daarvoor kun je terecht bij inexco.
Voor klanten die geen communicatiespecialist in huis hebben en die wel regelmatig behoefte hebben aan kennis en ervaring op dit gebied, heeft inexco het communicatieabonnement. We spreken een abonnementsperiode af met een vooraf bepaalde hoeveelheid uren. En je schakelt mij in wanneer jij daar behoefte aan hebt. Het grote voordeel voor jou is dat je geen vaste kracht in dienst hebt met de daaraan gerelateerde kosten, maar wel een specialist die je kunt inzetten wanneer dat nodig is. Om direct in te kunnen springen op jouw communicatievragen houdt inexco tijdens de abonnementsperiode regelmatig telefonisch of via de mail contact.
We spreken dus voor een bepaalde periode een aantal uren af. Die uren kunnen voor diverse communicatiewerkzaamheden worden ingezet; het schrijven van een communicatieplan, schrijven van teksten voor een nieuwsbrief, website, brochure, etc. Voor al deze werkzaamheden geldt een en hetzelfde uurtarief. Je krijgt vervolgens aan het einde van de maand een overzicht van de daadwerkelijk gewerkte uren maal een vast uurtarief en de nog openstaande uren. Heel gemakkelijk en overzichtelijk. Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen, aarzel dan niet om contact op te nemen.
inexco brengt al je communicatiemiddelen in beeld en adviseert je over de mogelijkheden om die optimaal in te zetten. Een soort communicatie-APK. Communicatie zit vaak in kleine dingen waar je niet zo snel aan denkt. inexco doet dat wel. Ook e-mailhandtekeningen en het inspreken van de voicemail zijn belangrijke onderdelen van je communicatie. Ik zorg voor een totaaloverzicht en geef adviezen voor de beste inzet van bestaande én nieuwe communicatiemiddelen.
Heb je een tijdelijk project, een evenement of bijvoorbeeld tijdelijk een extra paar handen nodig dan kun je inexco inhuren. Hoe werkt het?
In overleg spreken we de opdracht door. Met duidelijke kaders van opdrachtgever en met voldoende ruimte om de opdracht uit te voeren ga ik op mijn eigen(wijze) manier creatief aan de slag. Met sociale slagvaardigheid blijf ik op de juiste momenten in contact met inhoudelijk deskundigen om het project de juiste meerwaarde te geven.
Met een projectmatige aanpak, en indien nodig een professioneel netwerk, geef ik diverse projecten vorm.